icon-symbol-logout-darkest-grey

Gastprofessur für WissenschaftskommunikationSechste Nature Marsilius Gastprofessur

Die im Wintersemester 2018/2019 eingerichtete Gastprofessur für Wissenschaftskommunikation ist eine gemeinsame Initiative von Holtzbrinck Berlin, der Klaus Tschira Stiftung (KTS) und der Ruperto Carola.
 

Mit Förderung der KTS werden ausgewiesene Experten an die Universität Heidelberg eingeladen, um in unterschiedlichen Veranstaltungsformaten zu vermitteln, was eine qualitativ hochwertige Berichterstattung über wissenschaftliche Arbeit und wissenschaftliche Erkenntnisse ausmacht. Zugleich sollen sie eine breit angelegte Diskussion über neue Formen des Austauschs zwischen Wissenschaft und Öffentlichkeit anstoßen.

Mit der Einrichtung der Gastprofessur möchten die drei Partner das Bewusstsein für die stark gewachsene Bedeutung von Wissenschaftskommunikation schärfen. Die Gastprofessur soll einen Beitrag dazu leisten, angesichts einer immer komplexer werdenden Forschungslandschaft die gesellschaftliche Teilhabe an der Gestaltung von Zukunft durch Wissenschaft zu ermöglichen.

Springer Nature Gastprofessur, Vertragsunterzeichnung

Als Gastprofessor:innen werden Persönlichkeiten berufen, die für exzellente Wissenschaftskommunikation und Qualitätsjournalismus stehen. Neben der Förderung dieser Bereiche sollen Nachwuchswissenschaftler:innen darin geschult werden, ihre Forschung und ihre Forschungsergebnisse besser an die Öffentlichkeit zu vermitteln. Angesiedelt ist die „Nature Marsilius Gastprofessur“ am Marsilius-Kolleg der Ruperto Carola, eine Einrichtung der Exzellenzuniversität, die interdisziplinäre Brücken zwischen den Wissenschaftskulturen am Standort Heidelberg fördert.

 

Sechste Nature marsilius Gastprofessur: Michele Catanzaro

Michele Catanzaro (Rom, Italien, 1979) ist Wissenschaftsjournalist, Dozent sowie Autor. Er lebt in Barcelona, Spanien.

Michele Catanzaro studierte Physik an der Universität Sapienza in Rom und an der Technischen Universität von Katalonien in Barcelona. Dort wurde er mit einer Dissertation über die Theorie komplexer Netzwerke promoviert.

Seit 2001 arbeitet er als freiberuflicher Journalist und schreibt hauptsächlich über Wissenschaft, Umwelt, Gesundheit, Technologie, Wissenschaftspolitik und akademische Freiheit sowie über Justiz und Forensik. Seine Artikel wurden in Zeitschriften und Zeitungen wie der Süddeutschen Zeitung, dem Spiegel, The Guardian, Repubblica.it und Le Scienze veröffentlicht. Michele Catanzaro hatte verschiedene Positionen im Bereich der Wissenschaftskommunikation inne, unter anderem als Regisseur und Drehbuchautor für RTVE, das öffentliche spanische Fernsehen und BarcelonaTV sowie als Pressesprecher des Instituts für Photonische Wissenschaften (ICFO) in Barcelona. Darüber hinaus ist er Co-Autor des Buches „Networks: A Very Short Introduction“ (2012) und des Dokumentarfilms "Fast Track Injustice: The Óscar Sánchez Case“ (2014).

Michele Catanzaros Arbeit wurde unter anderem mit dem König-von-Spanien-Preis für Wissenschaftsjournalismus, dem European Science Writer of the Year 2016 Award, dem Georg von Holtzbrinck Preis für Wissenschaftsjournalismus, dem Prismas Award und dem Golden Nymph Award 2015 ausgezeichnet.

Er lehrt im Fachbereich Wissenschaftskommunikation in Bachelor- und Masterstudiengang an der Autonomen Universität Barcelona (UAB), der Universität Vic (UVic) und der Valencia International University (VIU).

Porträt Michele Catanzaro

Fireside-Chat

Den Auftakt der 6. Nature Marsilius Gastprofessur bildete ein Kamingespräch mit Kollegiat:innen des Marsilius-Kollegs am Montag, 3. Juli 2023.

Öffentlicher Vortrag

Exhausting our critical thinking
Science journalism against misinformation and for democracy

Dienstag, 25. Juli 2023, 19.00 Uhr, Aula der Alten Universität

“The point of modern propaganda isn't only to misinform or push an agenda. It is to exhaust your critical thinking, to annihilate truth.” This is how chess champion and activist Garry Kasparov describes one of the challenges of contemporary media. The most detrimental effect of misinformation is not merely the belief in "fake news", but rather the erosion of trust in reliable news. This challenge to democracy is particularly relevant in the realm of science, in times of pandemics and climate change. However, it is not a new one. Science journalism has grappled with it since the days of the first news pamphlets, where one can already detect a tension between rigor and bias. Fast-forward to modern science journalism and the same tension still persists, in the shape of a complex machinery of agenda-setting. Social networks and Artificial Intelligence bring this tension to a whole new level. Throughout history, reliable science journalism has proven to be the best defense against misinformation - even today, in the midst of a crisis in the media ecosystem. How do we foster high-quality science journalism? How can we uphold journalistic values in a changing media landscape? How do we help audiences in shifting from a diet of junk information to a healthier one?

Kurse

Course 1

WHAT MAKES FOR EXCELLENT SCIENCE JOURNALISM?

Target group: MA-students, PhD candidates, Postdocs, Professors
Tue., 04.07.2023, 9am – 1pm
INF 130.1, Lecture Hall 00.101

In this workshop, we will explore a set of criteria and practices that define outstanding science journalism. This is a toolbox that is useful both for reading and for producing science journalism. On the one hand, it allows us to improve our critical eye when reading. On the other, it serves as a guide when working on a journalistic story. We will familiarize ourselves with the criteria developed within the PerCientEx project (Periodismo Científico de Excelencia) and expanded in the ENJOI project (Engagement And Journalism Innovation For Outstanding Open Science Communication). Then, we will use those criteria to critically analyze a set of examples of science journalism.

Course 2

HOW TO WRITE AN EFFECTIVE SCIENCE COMMUNICATION TEXT?

Target group: MA-students, PhD candidates, Postdocs, Professors
Wed., 05.07.2023, 9am-1pm
INF 130.2, Lecture Hall 00.200
(Registration is no longer possible, the workshop is fully booked.)

In this workshop we will analyze examples of effective and ineffective texts aimed at communicating research to a general audience. We will share tips and tricks on effective science writing, and finally, work in groups on translating a technical paper or report into an effective text that addresses a general audience. Participants can send proposals of papers and reports drawn from their research area, to be worked on in the workshop by 26th June at 6pm.

Veranstaltungsplakat zur Nature Marsilius Gastprofessur 2023 - Michele Catanzaro

Course 3

HOW TO FIND JOURNALISTIC INTEREST IN YOUR RESEARCH?

Target group: PhD candidates, Postdocs and Professors
Tue., 11.07.2023, 9am – 1pm
Tue., 18.07.2023, 9am – 1pm
INF 130.1, Seminar Room 01.105

In this workshop, we will explore how scholars can prepare themselves for interacting with the media, by identifying the aspects of their research that have journalistic relevance, and effectively communicating these aspects through oral communication (such as interviews, short talks, and more). This is an applied workshop in which participants will have the opportunity to explain their own research and work on improving their oral communication skills.

Course 4

SO, YOU WANT TO BE A SCIENCE JOURNALIST?

Target group: MA-students, PhD candidates, Postdocs
Wed., 12.07.2023, 9am – 1pm
INF 130.1, Seminar Room 01.105

This workshop aims to provide a quick and practical immersion into some of the key skills of science journalism. It is targeted towards those who want to start in the field, with little or no previous experience. We will discuss, among other topics: where to find stories and sources, how to approach media outlets, what platforms and tools can help with the job, key questions to ask, different paths to enter the field, funding opportunities for high-quality projects, and the challenges of working in this area. Participants will have the opportunity to simulate the process of pitching a story to an editor and receive feedback.

Course 5

HOW TO COMMUNICATE RISK IN A RESPONSIBLE WAY?

Target group: PhD candidates, Postdocs and Professors
Wed., 19.07.2023, 9am – 1pm
INF 130.2, Lecture Hall 00.200

Informing about risks and benefits is a crucial task of science journalism (and science communication in general) because it responds to some of the key questions audiences have on science. In this workshop, we will go through some of the principles of good risk communication, found through evidence-based research on the topic. We will also discuss examples of successful and failed risk communication in the media, exploring the critical points of the process.

Course 6

ACADEMIC FREEDOM, RESEARCH, AND SCIENCE JOURNALISM

Co-instructor: Frank Albrecht (Alexander von Humboldt Foundation)
Target group: BA-students, MA-students, PhD candidates, Postdocs and Professors
Thu., 27.07.2023, 11am – 1pm
INF 130.1, Lecture Hall 00.101

In this session, Michele Catanzaro will tell a series of stories he has investigated of scholars facing challenges to academic freedom in Iran, Ecuador, Turkey, Ukraine, and other countries. He will also trace a landscape of the efforts of the scientific community to act on human right issues. Frank Albrecht, from the Alexander von Humboldt Foundation (Philipp Schwartz Initiative) will expose the initiative and elaborate on the criteria and ideas that inspire their action on academic freedom. Participants will be encouraged to share their stories, questions, and proposals related to science and human rights. The aim of the session is to increase students and scholars’ awareness of the issue and provide them with ideas and tools to take action on the topic.