Bereichsbild

Daniel Winkler

Romanisches Seminar

Seminarstrasse 3, 69117 Heidelberg, Germany (room 319, 3rd floor, east wing), Tel.: 06221/ 54 2771, email

Office hours: [more] Please register with Google

Team: Sophia Mehrbrey (PostDoc, DFG), Cora Rok (PostDoc), Annika Stocker (Doc, DFG), Theresa Klemm, Larissa Wilwert and Thirza Zeier (Research Assistants)

Former collaborators: Daniele Migliori, Leonie Wessling

For doctoral students' projects see here

 
SOCIAL NETWORKS
 
NEWS

DFG Workshop 2023  "Selfmademan und Medienmarke: Luis Trenkers Strategien der Selbstinszenierung", 04.-05.12.23 am RoSe und im Gloria Kino, Sophia Mehrbrey, Annika Stocker, Daniel Winkler

Graduiertenworkshop Sprach- und Literaturwissenschaften, 24.-25.11.23 am RoSe, Sybille Große und Daniel Winkler

Graduiertenworkshop Romanische Literaturwissenschaft Heidelberg-München-Wien, Kloster Seeon, 25.-27.05.23

Nachruf auf den Rumänisten und Übersetzer Heinrich Stiehler (1948-2023), Thede Kahl

#Leo Spitzer Lecture 2022: Poetische Welten, Ringvorlesung des Romanischen Seminars, WiSe 2022.23, Herle Jessen, Daniel Winkler

InnsBerg: Workshop per giovani ricercatori "Italianistica nel contesto degli studi culturali. Innsbruck-Heidelberg 2023", 05.-06.06.23 a Innsbruck, Cora Rok, Daniel Winkler, Ornella Krämer, Sabine Schrader

Workshops and Screenings of the DFG project "Luis Trenker - (Dis-)Continuities of a Transalpine Media Brand" 2022

Cultures populaires postcoloniales: critique du colonialisme, décolonisation et #BlackLivesMatter, Panel at the 13e congrès des francoromanistes, 21.-23.09.22, chair: Daniel Winkler, Christoph Vatter

HeiBerg Workshop per giovani ricercatori "Italianistica nel contesto degli studi culturali" Heidelberg-Innsbruck 2022, 20.6.-21.06.22 al Romanisches Seminar dell'Università di Heidelberg

In Gedenken an Prof. Friederike Hassauer (1951-2021), Nachruf von Judith Hoffmann, Stephan Müller und Daniel Winkler

 

Prof. Dr. Daniel Winkler

Liebe Studierende, zu meinen Lehrveranstaltungen an der Universität Heidelberg siehe LSF, an der Universität Wien siehe ufind. Bitte informieren Sie sich vor Anfrage per Email selbständig und freigeistig mit Blick auf Arbeitsschritte in meinen Seminaren, Formalia wissenschaftlicher Arbeiten, Kriterien für BA-Arbeiten bzw. Prüfungsthemen auf der Seite Literaturästhetik und Medienkultur und den Seiten des Seminars bzw. Rose auf Instagram. Hier finden Sie auch Neuigkeiten zu Aktivitäten aus dem Bereich der italienischen und französischen Literatur- und Medienkulturwissenschaft, sowie zum Romanischen Keller. Literatur-, Theater- und Kinokooperationen. Studentische Musterarbeiten, Filmrezensionen und Interviews mit Kulturschaffenden, u.a. rund um die Filmtage des Mittelmeeres, werden dokumentiert unter Cinéphile. Forum für Film- und Kinokultur am Romanischen Seminar, Theaterrezensionen finden Sie hier.

 

Vita & Research Foci


Daniel Winkler is Professor at the Seminar for Romance Studies at Heidelberg University, where he teaches Italian and French Literature, Cinema and Culture. He was Assistant Professor at the University of Vienna, Lecturer at the University of Innsbruck and Research Fellow at the École normale supérieure and the Institut historique allemand in Paris, at the IZEA in Halle and the Dresden University of Technology. He completed extended research stays in Marseille and Turin and wrote his PhD thesis on Marseille as a cinematic city and his Postdoctoral project on Italian tragedy in the Age of Enlightenment. His Postdoctoral thesis was awarded the Elise-Richter-Preis of the DRV and the University of Innsbruck's Otto-Seibert-Preis. He has co-edited and co-published 20 books and special issues and more than 60 articles. His publications include papers in refereed international journals such as Annali di Ca' Foscari, CINéMAS, Colloquia Germanica, Dalhousie French Studies, Journal of Film and Video and Studies in French Cinema.

The focus of Daniel Winkler's working group is on the question of the societal role and relevance of literature and media with an emphasis on Italy and France, the Mediterranean region, the Alps and Canada. In terms of Romance Media Cultural Studies, this means not only a theoretical and cultural-historical contextualisation of representations, but also their concrete formal-aesthetic, affect-poetic and media-specific analysis. This implies a critically distanced reflection of one’s own approaches, personal positions and ideological contemporary trends in identity politics, into which students shall gain their own insight.

At the same time, in the sense of the societal mission of foreign language philologies as teaching subjects, this area of research strives to dovetail teaching with cultural, educational and academic practice, as well as to critically bring it into perspective against the backdrop of the increasing political functionalisation and economisation of these areas. See my page Cinéphilie, where student film reviews and sample papers are published, among other things.

Current Projects


2022- Master Project "Popular Cultures" (with Henry Keazor)

2022-2025 Luis Trenker – (Dis-)Continuities of a Transalpine Media Brand (DFG)

2022- Leo Spitzer Lecture (with Herle Jessen)

2022- Cinéphile. Heidelberger Forum für Film- und Kinokultur

2022- Annual Fellowship for Italian Literary Studies of the Heimann Foundation (with A. & G. Heimann and Cora Rok)

20022- Cooperation with Karlstorkino, Gloriakino and the Deutsch-Französischer Kulturkreis Heidelberg

2010- Annual International Graduate Workshops in Italian Cultural Studies Heidelberg / Innsbruck (with Cora Rok and Sabine Schrader)

Current Administrative Functions


2023- Executive Director of the Department of Romance Studies

2023- Contact Person of the TRK (Theater im Romanischen Keller) (with Elwys De Stefani)

2022- heiDOCS Committee

2022- Advisary Board of the Heidelberg School of Education

2022- Board of Studies: Romance Studies, Classical and Modern Literature

2022- Examination Board of the Faculty of Modern Philology (B.A., M.A., M.Ed.)

2021-23 Evaluation Panel Humanities of the Swiss National Science Foundation

2021- Board of Directors, Department of Romance Languages, Heidelberg University

Editorial Responsibilities


2016-2023 Co-editor of Zibaldone. Zeitschrift für italienische Kultur der Gegenwart, for the individual issues, see the website of Stauffenburg Verlag

2014-2022 Co-editor of lettere aperte. spazio virtuale per la letteratura e cultura italiana

Member of the scientific board of the journals Regards – revue des arts du spectacle (Université Saint-Joséph, Beirut) and ATeM. Archiv für Textmusik­forschung (Innsbruck University, Austria)

Publications


Monographs

2016 Körper, Revolution, Nation. Vittorio Alfieri und das republikanische Tragödienprojekt der Sattelzeit. Wilhelm Fink. 320 pp. (peer-reviewed)

2013 Marseille! Eine Metropole im filmischen Blick. Schüren. 284 pp.

2007 Transit Marseille. Filmgeschichte einer Mittelmeermetropole. Transcript. 328 pp.

2001 Repräsentationsformen der Pariser Banlieue der 90er Jahre zwischen Dokumentation und Konstruktion: Bertrand & Nils Taverniers Dokumentarfilm ‚De l’autre côté du périph’‘ und Tahar Ben Jellouns Erzählung ‚Les raisins de la galère‘, in: Sammelpunkt. Elektronisch archivierte Theorie

 

Co-edited Volumes

2023 Provinz' in Serie. Regionalität und Glokalität in seriellen Erzählungen und TV-Serien seit der Moderne (= HeLix 15, Ed. with Veronica Camarero Garcia, Teresa Hiergeist)

2018 Serialität und Moderne. Feuilleton, Stummfilm, Avantgarde. Transcript (Ed. with Ingo Pohn-Lauggas, Martina Stemberger)

2015 Italienisches Theater. Geschichte und Gattungen von 1480 bis 1890. Theater der Zeit. (Ed. with Sabine Schrader, Gerhild Fuchs)

2015 Italo-America. Transatlantic Connections and Italian Cultural Studies (= lettere aperte 2, Ed. with Sabine Schrader)

2014 Prospettive e polemiche per lo studio della letteratura italiana (= lettere aperte 1, Ed. with Fabien Kunz-Vitali)

2014 TV glokal. Europäische Fernsehserien und transnationale Qualitätsformate. Schüren. (Ed. with Sabine Schrader)

2013 The Cinemas of Italian Migration. European and Transatlantic Narratives. Cambridge Scholars Publishing. (Ed. with Sabine Schrader)

2013 Marseille und die Provence. Eine literarische Einladung. Wagenbach. (Ed.)

2010 Strategien des Entziehens. Löcker. (Ed. with Karin Harrasser et al.)

2009 Apropos Canada/À propos du Canada. Fünf Jahre Graduiertentagungen der Kanada-Studien. Peter Lang. (Ed. with Eugen Banauch et al.)

2008 Alpine Avantgarden und urbane Alpen. Löcker. (Ed. with Karin Harrasser et al.)

2007 Montréal – Toronto. Stadtkultur und Migration in Literatur, Film und Musik. Weidler. (Ed. with Verena Berger, Peter Kirsch)

2001 Exil in/aus der Romania. Beispiele aus dem 20. Jahrhundert (= QVR 17, with Anke Gladischefski)

 

Special Issues of Zibaldone

(2023) Armut und Reichtum in Italien. Stauffenburg. (= Zibaldone 74, Ed. with Cora Rok)

2022 Neapel als intermediale Bühne. Stauffenburg. (= Zibaldone 72, Ed. with Sabine Schrader)

2021 Italienisch-österreichische Verflechtungen. Stauffenburg.  (= Zibaldone 70)

2020 Rijeka/ Fiume. Italien und Kroatien. Stauffenburg.  (= Zibaldone 68, Ed. with Marijana Erstic)

2019 Matera und die Basilikata. Stauffenburg.  (= Zibaldone 66)

2018 Geschlechterinszenierungen. Stauffenburg.  (= Zibaldone 64)

2017 Gegenwartstheater aus Italien. Stauffenburg.  (= Zibaldone 62)

 

Selected Articles (► Complete List of Publications & Downloads)

(in print) „Sophonisbe, das funesto fine und die Nation. Auf- und Abschwung eines Opern- und Tragödienstoffs im langen 18. Jahrhundert“, in: Hendrik Schlieper Ed., Sophonisbe. Die Renaissancen der frühneuzeitlichen Tragödie. Paderborn: Brill/ Wilhelm Fink

(in print) „‚La pensée de midi‘ revisited. Transmediterranean Connectivity between Paul Arène, Albert Camus and Louis Brauquier“, in: Angela Fabris/Albert Göschl/Steffen Schneider Ed., Sea of Literatures. Towards a Theory of Mediterranean Literature. Berlin: De Gruyter (with Sophia Schnack).

(in print) „High and Low. Porosity in the Neapolitan Anthology Film ‚The Vesuvians‘ (I vesuviani, 1997)“, in: Kamaal Haque/Christian Quendler/Caroline Schaumann Ed., Global Mountain Cinema. Edinburgh: UP.

(in print) „The Early Evening Series ‚Luftsprünge‘ (1969/70): A Televisual Revision of the Mountain Film in the Age of the Economic Miracle“, in: Colloquia Germanica (with Andreas Ehrenreich)

2021 „Theater in Geschichte und Gegenwart“, in: Antje Lobin/Eva-Tabea Meineke Ed., Handbuch Italienisch. Sprache – Literatur – Kultur. Berlin: Erich Schmidt (mit Gerhild Fuchs/Sabine Schrader). 615-621.

2021 „Valentino Pittoni und die italienisch-österreichische Arbeiter/innenbewegung. Ein Genossenschafter, Politiker und Zeitungsmacher zwischen Triest und Wien“, in: Zibaldone. Zeitschrift für italienische Kultur der Gegenwart 70. 47-62.

2021 „Vom ‚Heiligen Berg‘ zur ‚Heiligen Stadt‘. Luis Trenkers transalpine Sakralisierung des aktiven Lebens im deutsch-italienischen Kino der 1930er und 40er Jahre“, in: Monika Fink, Thomas Steppan Ed., Heilige Berge – Berge und das Heilige. Regensburg: Schnell & Steiner. 147-158.

2020 „Aging, Auteurism and the ‚Bergfilm‘: Olivier Assayas’s ‚Sils Maria/ Clouds of Sils Maria‘ (2014) and Paolo Sorrentino’s ‚La giovinezza/ Youth‘ (2015)“, in: Journal of Film and Video 72/3-4. 73-89. (with Christian Quendler)

2020 „Show Musical und ‚cinéma en chanté‘. Metareferenzialität und Nostalgie in ‚Trois places pour le 26‘“, in: Kristina Köhler Ed., Jacques Demy. München: edition text + kritik [= Film-Konzepte 56]. 80-93. (with Christian Quendler)

2020 „Intermediale Strategien in Jakob Brossmanns ‚Lampedusa im Winter‘ (2015) und Gianfranco Rosis ‚Fuocoammare‘ (2016)“, in: Romanische Forschungen 132/2. 193-219.

Verantwortlich: E-Mail
Letzte Änderung: 09.11.2023
zum Seitenanfang/up