For Graduate Students
We supervise Ph.D. dissertations on a range of topics including the following:
- School improvement and education system development from an international perspective
- Diversity, differentiation, and inclusion in schools
- Professional development and professional standards in teacher education and in-service training
- Self-regulation in schooling
- Education for democracy and Service Learning
Please read the Ph.D. regulations of our faculty and send a short exposé (3 to 4 pages) and your CV to: sliwka@ibw.uni-heidelberg.de.
Current dissertation projects:
- A Comparative Study of History Education in South Korea, Japan and Germany (Jihye Bae)
- Schulsozialarbeit wirkungsorientiert steuern (Ingo Hettler)
- A Step in the Right Direction: Can the Responsive Classroom Approach Improve Learning and Social Skills Outcomes in Minority Predominant Elementary Schools in Germany? (Amarachi A. Igboegwu)
- Die Steigerung der Leistungsambitionen an Gesamtschulen in Baden-Württemberg in Abhängigkeit der Anwesenheit einer gymnasialen Oberstufe (Philipp Kempf)
- Migrationsstereotype im Schulalltag (Thuy Loan Nguyen)
- Inklusion am Gymnasium? - Perspektiven auf sonderpädagogische Herausforderungen der Gymnasialen Bildung (Leona Sprotte)
- Bildungsarmut in Deutschland und schulstrukturelle Risiken der Sekundarstufe I seit PISA. Die Gemeinschaftsschule oder Gesamtschule als Antwort auf Bildungsverlierer? (Frank Schaller)
- Teachers Induction Practices in Secondary Schools of Ethiopia (Ephrem Tekle Yacob)
- Lehrerperspektiven auf Flexibilität, adaptives Lehrerhandeln und Belastungserleben beim Übergang ins Berufsleben (Anne Wöhrle)
Completed dissertation projects:
- Projektmanagement an Hochschulen (Cristian Magnus)
- Berufseignung von angehenden Lehrkräften (Birgit Weyand)
- Adolescents' learning experience in schools (Brandy Yee)
- Diskriminisierungserfahrungen von Lehrkräften mit Migrationshintergrund (Karim Fereidooni)
- Eltern und Schule: Evaluation eines Elternbildungsprogramms (Susanne Frank)
Responsible:
Webmaster
Latest Revision:
2023-04-16