Bereichsbild
Contact

Heidelberg University
Department of Psychology
Hauptstraße 47-51
Building 3011
69117 Heidelberg, Germany
 

Dr. Jan Rummel
Junior Research Group Leader
Room 012 (Pavillon)
Tel. +49 6221 54-7125
jan.rummel@psychologie.uni-heidelberg.de

 
SEARCH

Dr. Jan Rummel

​​back

Jrummel 2018


      

Dr. Jan Rummel
Junior Research Group Leader

Office hours: on appointment
Room 012 (Pavillon)
Tel. +49 6221 54-7125
jan.rummel@psychologie.uni-heidelberg.de

Research Interests and Projects

  • Regulation of attention and memory processes

  • Prospective memory

  • Metacognitive control

  • Emotion and cognition

  • Mind wandering

- Projects -

  • DFG-Sachbeihilfe (2015-2018): "Selbstregulative Mechanismen des Gedankenabschweifens: Ein State-Trait Modell" (gemeinsam mit C. Dennis Boywitt, Psychologisches Institut, Universität Mannheim; DFG-Projektnummer: RU1996/1-1).
     
  • Projektförderung (2015-2016): "Interindividuelle Unterschiede des gedanklichen Abschweifens und deren Zusammenhänge mit Intelligenz und Persönlichkeit im Kulturvergleich" (gemeinsam mit Dirk Hagemann, Psychologisches Institut, Universität Heidelberg und Manuel Rauchholz, Institut für Ethnologie, Universität Heidelberg; gefördert aus Mitteln der Exzellenzinitiative der DFG).
     
  • Projektförderung (2014-2015): "Integration der Annahmen des Kraftspeichermodells der Selbstregulation und der Multiprozesstheorie des prospektiven Gedächtnisses zur Erklärung der Intentions-Verhaltenslücke“ (gemeinsam mit Chris Englert, Institut für Sportwissenschaften, Universität Heidelberg; gefördert aus Mitteln der Exzellenzinitiative der DFG).
     
  • Projektförderung (2013-2014): "Die Rolle von Implementation Intentions für das kognitive Altern" (gefördert durch den Autonomiefonds der Universität Mannheim).

 


Teaching



Publications



(Selection)

 

  • Rummel, J., Steindorf, L., Marevic, I., & Danner. D. (2018). A validation study of the German complex span tasks and some general considerations on task translation procedures in cognitive psychology. European Journal of Psychological Assessment. Advanced online publication.

  • Rummel, J., Smeekens, B. A., & Kane, M. J. (2017).  Dealing with prospective memory demands while performing an ongoing task: Shared processing, increased on-task focus, or both?. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, 43, 1047-1062.

  • Kroneisen, M., Rummel, J., & Erdfelder, E. (2016). What kind of processing is survival processing?: Effects of different types of dual-task load on the survival processing effect. Memory & Cognition, 44, 1228-1243.

  • Rummel, J., Marevic, I., & Kuhlmann, B. G. (2016). Investigating storage and retrieval processes of directed forgetting: A model-based approach. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, 42, 1526-1543.

  • Dummel, S., Rummel, J., & Voß, A (2016). Additional information is not ignored: New evidence for information integration and inhibition in take-the-best decisions. Acta Psychologica, 163, 167-184.

  • Rummel, J. & Boywitt, C. D (2014). Controlling the stream of thought: Working memory capacity predicts adjustment of mind-wandering to situational demands. Psychonomic Bulletin & Review, 21, 1309-1315.
     
  • Rummel, J. & Meiser, T. (2013). The role of metacognition in prospective memory: Anticipated task demands influence attention allocation strategies. Consciousness & Cognition, 22, 931-943.

 

 

Curriculum Vitae

 

Email: Editor
Latest Revision: 2018-11-07
zum Seitenanfang/up