icon-symbol-logout-darkest-grey

Gastprofessur für WissenschaftskommunikationNature Marsilius Gastprofessur

Die im Wintersemester 2018/2019 eingerichtete Gastprofessur für Wissenschaftskommunikation ist eine gemeinsame Initiative von Holtzbrinck Berlin, der Klaus Tschira Stiftung (KTS) und der Ruperto Carola.
 

Mit Förderung der KTS werden ausgewiesene Experten an die Universität Heidelberg eingeladen, um in unterschiedlichen Veranstaltungsformaten zu vermitteln, was eine qualitativ hochwertige Berichterstattung über wissenschaftliche Arbeit und wissenschaftliche Erkenntnisse ausmacht. Zugleich sollen sie eine breit angelegte Diskussion über neue Formen des Austauschs zwischen Wissenschaft und Öffentlichkeit anstoßen.

Mit der Einrichtung der Gastprofessur möchten die drei Partner das Bewusstsein für die stark gewachsene Bedeutung von Wissenschaftskommunikation schärfen. Die Gastprofessur soll einen Beitrag dazu leisten, angesichts einer immer komplexer werdenden Forschungslandschaft die gesellschaftliche Teilhabe an der Gestaltung von Zukunft durch Wissenschaft zu ermöglichen.

Springer Nature Gastprofessur, Vertragsunterzeichnung

Als Gastprofessor:innen werden Persönlichkeiten berufen, die für exzellente Wissenschaftskommunikation und Qualitätsjournalismus stehen. Neben der Förderung dieser Bereiche sollen Nachwuchswissenschaftler:innen darin geschult werden, ihre Forschung und ihre Forschungsergebnisse besser an die Öffentlichkeit zu vermitteln. Angesiedelt ist die „Nature Marsilius Gastprofessur“ am Marsilius-Kolleg der Ruperto Carola, eine Einrichtung der Exzellenzuniversität, die interdisziplinäre Brücken zwischen den Wissenschaftskulturen am Standort Heidelberg fördert.

 

sIEBTE Nature marsilius Gastprofessur: Martin Enserink

Martin Enserink ist stellvertretender Leiter der Nachrichtenredaktion bei der Zeitschrift Science. Nach seinem Master-Abschluss in Biologie an der Universität Groningen in den Niederlanden wendete er sich dem Journalismus zu. Seit 1999 arbeitet er für Science, zunächst in der Zentrale in Washington D.C., dann als Korrespondent und Nachrichtenredakteur in Paris. Heute lebt er in Amsterdam.

Martin Enserink hat über Ereignisse aus der ganzen Welt berichtet und sich dabei auf die Themen globale Gesundheit, Infektionskrankheiten, Forschungsethik, Fehlverhalten, Forschungsfinanzierung und wissenschaftliche Veröffentlichungen konzentriert. Im Rahmen von SjCOOP, einem Trainingsprogramm des Weltverbands der Wissenschaftsjournalisten, betreute er zweieinhalb Jahre lang vier afrikanische Wissenschaftsjournalisten und schrieb zusammen mit Helen Branswell einen Online-Trainingskurs mit dem Titel Covering Ebola. An dem 2022 erschienen Sammelband A Tactical Guide to Science Journalism (Oxford University Press) beteiligte er sich als Autor des Kapitels Narrative Reporting Abroad.

Porträt: Martin Enserink

Fireside-Chat

Den Auftakt der 7. Nature Marsilius Gastprofessur bildete ein Kamingespräch mit Kollegiat:innen des Marsilius-Kollegs am Montag, 4. Dezember 2023.

Öffentlicher Vortrag

Cheerleaders, guides, or watchdogs? The importance of critical science journalism

Dienstag, 16. Januar 2024, 19.00 Uhr, Aula der Alten Universität

Science journalists have front row seats to the latest and most exciting scientific discoveries. Their stories can inspire, inform, enlighten, and entertain their audiences. But they also have a responsibility to investigate and report the shadier sides of the scientific enterprise, including sloppy research practices, fraud, plagiarism, biases, discrimination, bullying, and sexual misconduct. Exposing such flaws may seem risky at a time when trust in science might be eroding, but critical reporting by independent journalists can also help rebuild that trust.

Kurse

Course 1

Writing (or talking) about your research for a non-specialist audience

Target group: PhD students, Postdocs, Professors

Tue., 05.12.2023, 10am – 12:30pm (Part 1)
Tue., 12.12.2023, 10am – 12:30pm (Part 2)
INF 130.1, Seminar Room 01.105

A press release about a new paper, a talk for a lay audience, an opinion piece in the newspaper, a podcast, a funding proposal, a book, a science fair…. There are many ways researchers can engage in science communication, and many reasons to do so: Advancing

your career, for example, improving government policies, fighting dis- and misinformation, or inspiring the next generation of scientists. In session 1 of this workshop, we’ll discuss why scientists should engage in science communication and try to find some ground rules. Then, as homework, you will write a short story—or produce some other type of communication—about your research. In a second session a week later, we will discuss the results.

Course 2

Plan B: Instead of a scientist, should you become a science journalist?

Target group: Bachelor, Master, PhD candidates and Postdocs

Fri., 08.12.2023, 10am – 12:30pm
INF 130.1, Lecture Hall 00.101

Many science journalists have a degree in one of the sciences. If you yourself are a science student unsure whether your future is in research, science journalism may seem like an attractive alternative career path--a Plan B for science dropouts. But working in science journalism—and its cousin, science communication—takes talent, dedication, and hard work as well. It’s not for everyone. In this workshop, we will talk about the two fields, what it takes to become a science reporter or a science communicator, how you decide whether one of these is something for you—and if so, how to make the switch successfully.

Course 3

Help! There’s a journalist on the line. Essential media skills for the academic researcher

Target group: PhD students, Postdocs, Professors

Group 1: Wed., 13.12.2023, 9:30am – 1pm
Group 2: Wed., 17.01.2024, 9:30am – 1pm
INF 130.1, Seminar Room 01.105

Hooray, it’s happening: a journalist wants to do an interview about your research. Now what? Should you trust her? How to prepare? What are the ground rules? What to say, and how do you say it? And what not to say? In this hands-on workshop, we’re going to discuss and practice media interviews and draw lessons from the experience.

Course 4

How to blow the whistle without hurting your career

Target group: Open to all university members

Thu., 11.01.2024, 10:00am – 12:30pm
INF 130.1, Lecture Hall 00.101

Many cases of research misconduct come to light only because someone dares to blow the whistle. But how do you do that? Will your institution take your suspicions seriously? Will they protect you? Would approaching the press be effective—and can you trust a journalist? How do you make sure your whistleblowing doesn’t hurt your career? And how do journalists handle these sensitive cases?

In this workshop, Swedish research fraud whistleblower Josefin Sundin and science journalist Martin Enserink will discuss what they learned from high-profile misconduct cases. Joachim Kirsch, research integrity ombudsman for Life Sciences at the University of Heidelberg, will discuss the institutional perspective. Be sure to bring your questions or send them (anonymously if you prefer) to mail@enserink.net ahead of time.

Siebte Nature Marsilius Gastprofessur 2023 - Martin Enserink - Workshops

Registration

For Registration