Publications

Peer-reviewed publications

Search for Pauen, S. publications on pubmedlogo

(since 2000)

Pauen, S. (2000). Developing ontological categories of matter: Stable dimensions and changing concepts. In New perspectives on conceptual change, W. Schnotz, S. Vosniadou, & M. Carretero, eds. (Amsterdam, Holland: Elsevier), pp. 15-31.

Pauen, S. (2000).  Early differentiation within the animate domain: Are humans something special? Journal of Experimental Child  Psychology, 75, 134-151.

Pauen, S. (2000). Wie werden Kinder „Selbst„-Bewusst? Entwicklung in früher Kindheit. In Selbst und Gehirn. Menschliches Selbstbewusstsein und seine neurobiologischen Grundlagen, A. Newen & K. Vogeley, eds. (Paderborn, Germany: Mentis Verlag) pp. 291-314. 

Pauen, S. (2001). Beeinflusst Sprache die Objektkategorisierung im Säuglingsalter? Sprache und Kognition, 9, 3-12.

Pauen, S. (2002). The global-to-basic level shift in infants’ categorical thinking. Evidence from a longitudinal study. International Journal of behavioral development, 26, 492-499.

Pauen, S. (2002). Evidence for knowledge-based categorization in infancy. Child Development, 73, 116-1033.

Pauen, S. (2003). Säuglingsforschung: Die Kognitive Perspektive. In Handbuch der Kleinkindforschung, H. Keller, ed. (Weinheim, Germany, Beltz Verlag), S. 283-318.

Pauen, S. (2004). Zeitfenster der Gehirn- und Geistesentwicklung. Modethema oder Klassiker. Zeitschrift für Pädagogik, 4, **
Goswami, U. & Pauen, S. (2005). The Effects of a ‘Family’ Analogy on Class Inclusion Reasoning by Young Children. Swiss Journal of  Psychology, 64, 115-124.

Pauen, S., Vonderlin, E. & Dietrich, A. (2006). Frühindikatoren der kognitiven Entwicklung im Säuglingsalter. In Small for gestation age: Ursachen und Folgen, S. Zabransky, ed,, (Sarbrücken: Conte Verlag), S. 40-69,

Schöppner, B., Sodian, B. & Pauen, S. (2006). Encoding action roles in meaningful social interaction in the first year of life. Infancy, 9, 389-411.

Pauen, S. & Träuble, B. (2006). Kategorien- und Konzepterwerb. In  Enzyklopädie der Psychologie, W. Schneider & B. Sodian, eds, (Göttingen, Germany: Hogrefe), S. 377-404.

Pauen, S. (2006). Infant cognitive psychology and the understanding of learning processes. European Psychologist, 11, 263-265.

Pauen, S. (2006). Was Babys denken. (München, Germany: Beck-Verlag)

Elsner, B., Pauen, S. & Jeschonek, S. (2006). Physiological and behavioral parameters of infants’ categorization: Heart rate and duration of examining across trials. Developmental Science, 9, 551-556.

Elsner, B. & Pauen, S. (2007). Social learning of artefact function in 12- and 15-month-olds. European Journal of Developmental Psychlogy, 4, 80-99.

Pauen, S. & Pahnke, J. (2007). Denkentwicklung und Begabungsförderung in der frühen Kindheit. Journal für Begabtenförderung, 2, 12-16.

Pauen, S. (2007). Wann beginnt das Denken? Pädiatrie hautnah, 2, 1-3.

Bailer-Jones, D., Dullstein, M. & Pauen, S. (2007). Kausales Denken – Philosophische und psychologische Perspektiven (Paderborn, Germany: Mentis Verlag).

Dullstein, M., Pauen, S. & Radchenko, P. (2007). Kausales Denken: Zur Rolle von Mechanismen und Handlungen. Kausales Denken – Philosophische und Psychlogische Perspektiven,  D. Bailer-Jones, M. Dullstein, & S. Pauen, eds.  (Paderborn, Germany: Mentis Verlag), S. 9-17.

Pauen, S. & Träuble, B. (2007). Entwicklung von Funktionswissen. Wie wichtig ist das eigene Handeln? In Kausales Denken – Philosophische und psychologische Perspektiven, D. Bailer-Jones, M. Dullstein, & S. Pauen, eds., (Paderborn, Germany: Mentis Verlag), S. 133-160.

Träuble, B. & Pauen, S. (2007). The role of functional information for infant categorization. Cognition, 105, 362-379.

Träuble, B. & Pauen, S. (2007). Das Verständnis physikalischer und psychologischer Kausalität in der frühkindlichen Entwicklung. In Kausales Denken – Philosophische und psychlogische Perspektiven. Paderborn, D. Bailer-Jones, M. Dullstein, & S. Pauen, eds. (Paderborn, Germany: Mentis Verlag), S. 59-82.

Reviews

Since 1998: Deutsche Forschungsgemeinschaft

since 2003: Schweizerischer Nationalfonds

since 2004: Studienstiftung des Deutschen Volkes

since 2005: German-Israel Foundation

2003-2006: Ethikkommission der DGPs

since 1997: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie & Pädagogische Psychologie International Journal of Behavioral Psychology

since 1998: Psychologische Rundschau Infancy

since 2000: Journal of Child Language

since 2002: Developmental Psychology, Learning and Instruction,Child Development

since 2003: Trends in Cognitive Science

since 2004: Developmental Science, Psychological Science, Diagnostika

since 2005: Child Development Cognition

since 2007: Kindheit und Entwicklung

Editor: Email
Latest Revision: 2013-02-12
zum Seitenanfang/up