Publications
Peer-reviewed publications
Search for Pauen, S. publications on
(since 2000)
Pauen, S. (2000). Developing ontological categories of matter: Stable dimensions and changing concepts. In New perspectives on conceptual change, W. Schnotz, S. Vosniadou, & M. Carretero, eds. (Amsterdam, Holland: Elsevier), pp. 15-31.
Pauen, S. (2000). Early differentiation within the animate domain: Are humans something special? Journal of Experimental Child Psychology, 75, 134-151.
Pauen, S. (2000). Wie werden Kinder „Selbst„-Bewusst? Entwicklung in früher Kindheit. In Selbst und Gehirn. Menschliches Selbstbewusstsein und seine neurobiologischen Grundlagen, A. Newen & K. Vogeley, eds. (Paderborn, Germany: Mentis Verlag) pp. 291-314.
Pauen, S. (2001). Beeinflusst Sprache die Objektkategorisierung im Säuglingsalter? Sprache und Kognition, 9, 3-12.
Pauen, S. (2002). The global-to-basic level shift in infants’ categorical thinking. Evidence from a longitudinal study. International Journal of behavioral development, 26, 492-499.
Pauen, S. (2002). Evidence for knowledge-based categorization in infancy. Child Development, 73, 116-1033.
Pauen, S. (2003). Säuglingsforschung: Die Kognitive Perspektive. In Handbuch der Kleinkindforschung, H. Keller, ed. (Weinheim, Germany, Beltz Verlag), S. 283-318.
Pauen, S. (2004). Zeitfenster der Gehirn- und Geistesentwicklung. Modethema oder Klassiker. Zeitschrift für Pädagogik, 4, **
Goswami, U. & Pauen, S. (2005). The Effects of a ‘Family’ Analogy on Class Inclusion Reasoning by Young Children. Swiss Journal of Psychology, 64, 115-124.
Pauen, S., Vonderlin, E. & Dietrich, A. (2006). Frühindikatoren der kognitiven Entwicklung im Säuglingsalter. In Small for gestation age: Ursachen und Folgen, S. Zabransky, ed,, (Sarbrücken: Conte Verlag), S. 40-69,
Schöppner, B., Sodian, B. & Pauen, S. (2006). Encoding action roles in meaningful social interaction in the first year of life. Infancy, 9, 389-411.
Pauen, S. & Träuble, B. (2006). Kategorien- und Konzepterwerb. In Enzyklopädie der Psychologie, W. Schneider & B. Sodian, eds, (Göttingen, Germany: Hogrefe), S. 377-404.
Pauen, S. (2006). Infant cognitive psychology and the understanding of learning processes. European Psychologist, 11, 263-265.
Pauen, S. (2006). Was Babys denken. (München, Germany: Beck-Verlag)
Elsner, B., Pauen, S. & Jeschonek, S. (2006). Physiological and behavioral parameters of infants’ categorization: Heart rate and duration of examining across trials. Developmental Science, 9, 551-556.
Elsner, B. & Pauen, S. (2007). Social learning of artefact function in 12- and 15-month-olds. European Journal of Developmental Psychlogy, 4, 80-99.
Pauen, S. & Pahnke, J. (2007). Denkentwicklung und Begabungsförderung in der frühen Kindheit. Journal für Begabtenförderung, 2, 12-16.
Pauen, S. (2007). Wann beginnt das Denken? Pädiatrie hautnah, 2, 1-3.
Bailer-Jones, D., Dullstein, M. & Pauen, S. (2007). Kausales Denken – Philosophische und psychologische Perspektiven (Paderborn, Germany: Mentis Verlag).
Dullstein, M., Pauen, S. & Radchenko, P. (2007). Kausales Denken: Zur Rolle von Mechanismen und Handlungen. Kausales Denken – Philosophische und Psychlogische Perspektiven, D. Bailer-Jones, M. Dullstein, & S. Pauen, eds. (Paderborn, Germany: Mentis Verlag), S. 9-17.
Pauen, S. & Träuble, B. (2007). Entwicklung von Funktionswissen. Wie wichtig ist das eigene Handeln? In Kausales Denken – Philosophische und psychologische Perspektiven, D. Bailer-Jones, M. Dullstein, & S. Pauen, eds., (Paderborn, Germany: Mentis Verlag), S. 133-160.
Träuble, B. & Pauen, S. (2007). The role of functional information for infant categorization. Cognition, 105, 362-379.
Träuble, B. & Pauen, S. (2007). Das Verständnis physikalischer und psychologischer Kausalität in der frühkindlichen Entwicklung. In Kausales Denken – Philosophische und psychlogische Perspektiven. Paderborn, D. Bailer-Jones, M. Dullstein, & S. Pauen, eds. (Paderborn, Germany: Mentis Verlag), S. 59-82.
Reviews
Since 1998: Deutsche Forschungsgemeinschaft
since 2003: Schweizerischer Nationalfonds
since 2004: Studienstiftung des Deutschen Volkes
since 2005: German-Israel Foundation
2003-2006: Ethikkommission der DGPs
since 1997: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie & Pädagogische Psychologie International Journal of Behavioral Psychology
since 1998: Psychologische Rundschau Infancy
since 2000: Journal of Child Language
since 2002: Developmental Psychology, Learning and Instruction,Child Development
since 2003: Trends in Cognitive Science
since 2004: Developmental Science, Psychological Science, Diagnostika
since 2005: Child Development Cognition
since 2007: Kindheit und Entwicklung