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Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Psychologisches Institut
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69117 Heidelberg

Dr. Jan Rummel
Nachwuchsgruppenleiter
Raum 012 (Pavillon)
Tel. +49 6221 54-7125
jan.rummel@psychologie.uni-heidelberg.de

 
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Jan Rummel
      

Dr. Jan Rummel
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Forschungsinteressen und - projekte

  • Selbstregulation von Aufmerksamkeits- und Gedächtnisprozessen

  • Prospektives Gedächtnis

  • Metakognitive Kontrolle

  • Einflüsse von Emotion auf Kognition

  • Gedankenabschweifen

 

- Projekte -
 

  • DFG-Sachbeihilfe (2015-2018): "Selbstregulative Mechanismen des Gedankenabschweifens: Ein State-Trait Modell" (gemeinsam mit C. Dennis Boywitt, Psychologisches Institut, Universität Mannheim; DFG-Projektnummer: RU1996/1-1).
     
  • Projektförderung (2015-2016): "Interindividuelle Unterschiede des gedanklichen Abschweifens und deren Zusammenhänge mit Intelligenz und Persönlichkeit im Kulturvergleich" (gemeinsam mit Dirk Hagemann, Psychologisches Institut, Universität Heidelberg und Manuel Rauchholz, Institut für Ethnologie, Universität Heidelberg; gefördert aus Mitteln der Exzellenzinitiative der DFG).
     
  • Projektförderung (2014-2015): "Integration der Annahmen des Kraftspeichermodells der Selbstregulation und der Multiprozesstheorie des prospektiven Gedächtnisses zur Erklärung der Intentions-Verhaltenslücke“ (gemeinsam mit Chris Englert, Institut für Sportwissenschaften, Universität Heidelberg; gefördert aus Mitteln der Exzellenzinitiative der DFG).
     
  • Projektförderung (2013-2014): "Die Rolle von Implementation Intentions für das kognitive Altern" (gefördert durch den Autonomiefonds der Universität Mannheim).

 


Lehrveranstaltungen



Publikationen

 

  • Rummel, J., Marevic, I., & Kuhlmann, B. G. (2016). Investigating storage and retrieval processes of directed forgetting: A model-based approach. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition. Advanced online publication.
     
  • Dummel, S., & Rummel, J. (2016). Effects of ego-depletion on choice behaviour in a multi-attribute decision task. Journal of Cognitive Psychology, 28, 374 - 383.
     
  • Dummel, S. & Rummel, J. (2016). Take-the-best and the influence of decision-inconsistent attributes on decision confidence and choice in memory-based decisions. Memory. Advanced online publication.
     
  • Dummel, S., Rummel, J., & Voß, A (2016). Additional information is not ignored: New evidence for information integration and inhibition in take-the-best decisions. Acta Psychologica, 163, 167-184.
     
  • Rummel, J. & Meiser, T. (2016). Spontaneous prospective-memory processing: Unexpected fluency experiences trigger erroneous intention executions. Memory & Cognition, 44, 89-103.
     
  • Boywitt, C.D., Rummel, J., & Meiser, T. (2015). Commission errors of active intentions: The roles of aging, cognitive load, and practice. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 22, 560-576.
     
  • Cook, G. I., Rummel, J., & Dummel, S. (2015). Toward an understanding of motivational influences on prospective memory using value-added intentions. Frontiers in Human Neuroscience, 9, 278.
     
  • Rummel, J. & Boywitt, C. D (2014). Controlling the stream of thought: Working memory capacity predicts madjustment of mind-wandering to situational demands. Psychonomic Bulletin & Review, 21, 1309-1315.
     
  • Kuhlmann, B.G. & Rummel, J. (2014).  Context-specific prospective-memory processing: Evidence for flexible attention allocation adjustments after intention encoding. Memory & Cognition, 42, 943-949.
     
  • Wesslein, A.K., Rummel, J., & Boywitt, C.D. (2014). Differential effects of cue-specificity and list-length on the prospective and retrospective prospective-memory components. Journal of Cognitive Psychology, 26, 135-146.
     
  • Kroneisen, M., Rummel, J., & Erdfelder, E. (2013). Working memory load eliminates the survival processing effect. Memory, 22, 92-102.
     
  • Rummel, J. & Meiser, T. (2013). The role of metacognition in prospective memory: Anticipated task demands influence attention allocation strategies. Consciousness & Cognition, 22, 931-943.
     
  • Rummel, J., Kuhlmann, B.G., & Touron, D.R. (2013). Performance predictions affect attentional processes of event-based prospective memory. Consciousness & Cognition, 22, 729-741.
     
  • Rummel, J., Einstein, G. O. & Rampey, H. (2012). Implementation intention encoding in a prospective memory task enhances spontaneous retrieval of intentions. Memory, 20, 803-817.
     
  • Meiser, T. & Rummel, J. (2012). False prospective memory responses as indications of automatic processes in the initiation of delayed intentions. Consciousness & Cognition, 21, 1509-1516.
     
  • Rummel, J., Hepp, J., Klein, S. A. & Silberleitner, N. (2012). Affective state and event-based prospective memory. Cognition & Emotion, 26, 351-361.
     
  • Boywitt, C. D. & Rummel, J. (2012).  A diffusion model analysis of task interference effects in prospective memory. Memory & Cognition, 40, 70-82.
     
  • Rummel, J., Boywitt, C. D. & Meiser, T. (2011). Assessing the validity of multinomial models using extraneous variables: An application to prospective memory. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 64, 2194-2210.
     
  • Rummel, J. (2010). Psychological distance to a prospective memory cue influences the probability of fulfilling a delayed intention. Memory, 18, 284-292.
     
  • Szameitat, A. J., Rummel, J., Szameitat, D. P. & Sterr, A. (2009). Behavioral and emotional consequences of brief delays in human-computer interaction. International Journal of Human-Computer Studies, 67, 561-570.

 

 

Curriculum Vitae

 

E-Mail: Seitenbearbeiter
Letzte Änderung: 23.05.2016
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