Studies on Climate Change and Climate Engineering

 

 

Climate Change is a severe long-term risk. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCCC) reports that insufficient containment of the man-made global warming prospectively increases the temperature from two to six degrees by the end of the 21st century. Limited efforts and little success of reducing carbon dioxide encourage the discussion on alternative approaches to mitigation and adaptation. Climate Engineering addresses technical instruments that might alter the carbon dioxide concentration and the net radiation of the earth. Climate Engineering and Climate Change Policy, therefore, challenge national governments and international regimes alike.

These challenges are highly complex. There are extensive uncertainties over time: the impact of technical instruments is undefined, the responsibility for collective action and conduct is undecided and today’s actions are irreversible in the future. Who are the responsible stakeholders?  How to deal with unintended, but massive damages?  Will Climate Engineering minor Climate Change? Political Science needs to analyze the discourse on Climate Engineering regarding it´s impact on the policy process, emergence and stability of (international) regimes.

Within the research project „The Global Governance of Climate Engineering“ of the Marsilius-Kolleg at Heidelberg University Dr. Stephanie Uther analyzed the discourses on Climate Engineering in the fields media, politics and science in Germany and Great Britain [read more on "Diskurse des Climate Engineering]. The comparative study shows which arguments are used to legitimate or refuse the research on and use of CE-technologies and how these arguments influence political research guidelines and measures.

 

Other research studies

  • Miranda Böttcher: Climate Engineering Discourse in the United States of America

  • Melanie Bräunche: Climate Engineering und Humangenetik in einer vergleichenden Perspektive

  • Ronja Ritthaler:  Klimagerechtigkeit und Klimaschutzpolitik: Die Verhandlungspositionen der Emittenten-Staaten China, USA und                               Indien im Rahmen des Kyoto-Prozesses in vergleichender Analyse

 

Schulprojekt “Climate Change and Climate Engineering” am Kurfürst-Friedrich-Gymnasium Heidelberg

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Der Wandel des Klimas betrifft Menschen weltweit, allerdings je nach Region in differenziertem Ausmaß: Während die einen etwa unter den Folgen von Verwüstung und dem Anstieg des Meeresspiegels leiden, stehen anderen durch Eisschmelze neue landwirtschaftliche Flächen zur Verfügung. Diese und viele weiteren regional-spezifischen  Auswirkungen des Klimawandels diskutierten 23 Schülerinnen und Schüler der 11. Klasse im Januar 2015 mit Prof. Dr. Sebastian Harnisch und Ronja Ritthaler-Andree. Bei dem Schulprojekt schlüpften die Gymnasiastinnen und Gymnasiasten  in die Rollen von betroffenen Personen, analysierten die individuellen sowie  internationalen Herausforderungen und versuchten Vorschläge für internationale Adaptations- sowie Mitigationsziele auszuhandeln.  Die Schülerinnnen und Schüler wurden aber nicht nur hinsichtlich der Grenzen der bisherigen internationalen Mitigationsbemühungen sensibilisiert. Zudem wurden die (vermeintlichen) Vorteile, Risiken und Unsicherheiten von großskaligen Eingriffen in die Strahlungsbilanz sowie den Co2-Haushalt der Erde, so genanntes Climate-Engineering (CE), besprochen. Denn die heutige Schülergeneration könnte diejenige sein, die in der Zukunft  möglicherweise Entscheidungen über den Einsatz von CE-Methoden treffen wird.
Das Projekt fand im Rahmen des  DFG-Schwerpunktprogramms 1689 „Climate Engineering - Risks, Challenges, Opportunities?“  statt (http://www.spp-climate-engineering.de/).

 

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Letzte Änderung: 02.03.2023
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